Pages

Wednesday, March 23, 2011

:: bagaimana facebook boleh menjadi barah ::

Salam,

Tengok tajuk macam seram je tapi sebenarnya bukan barah penyakit dalam tubuh kita. Ini penyakit FB@ facebook yang menjadi isu berat bagi sesetengah orang. Boleh jugak dikatakan untuk sesetengah syarikat. Hehehe~

Ini berdasarkan pengalaman aku jugak masa mula-mula bekerja. Masa tu kebetulan baru ada FB dan kawan-kawan sekolah lama memang aktif. Ceritanya dekat office aku ni dulu takde block pun laman FB ni. Sebab itu semua kerja tak jalan. Macam mana? dah kalau dari pagi sampai ke petang tengah syok FBooking camne la nak buat kerja.

Sampai satu ketika aku rasa perbuatan aku tu salah sebab dah buang masa dalam bekerja. Kebetulan masa tu memang kerja banyak dapat jugak aku lupakan FB sebentar. Sekali sekala baru bukak. Tapi aku tengok kawan kerja lain tetap juga berFB. Bukan dengki tapi kalau kerja siap takpela jugak. Akhirnya FB kat tempat kerja aku sekarang dah kena block. Bagus jugak aku rasa ~ hehehe ~

Kenapa aku katakan FB ni jadi barah? Pernah tak baca berita seorang ibu secara tak sengaja ke sengaja aku tak pasti telah membunuh baby dier sendiri sebab syok main game FB. Maaf aku lupa sumber berita tu dari mana tapi ia betul berlaku. Ada juga di sesetengah negara yang pecat pekerja sebab terlalu asyik dengan FB sampai keje satu pun tak siap. Kat Malaysia aku tak dengar lagi.

Pada sesiapa yang belum bekerja ataupun kerja dier full time update FB ke blogging ke takpe. Tapi perlu diingat jugak kesihatan tu kena dijaga. Tak pasal-pasal mata rosak sebab mengadap komputer je 24 jam. Kerja tu satu amanah dan perlu kita jaga. Takut nanti tak berkat pulak gaji kita tu. Tepuk dada tanya selera ~ 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...