Thursday, March 24, 2011

:: siapa kata penghidap penyakit jantung ramai lelaki? ::

Salam, 

Perasan tak korang sakit jantung ni penyakit pembunuh nombor 1 di Malaysia? Tau kan? Bukan Kanser ye ~ sebab apa? Sebab bila kena serang sakit jantung risiko dier aku boleh cakap 100% ada peluang untuk terus 'pergi'. Maaf ye tapi itu hakikat~ Sampai sekarang kalau tengok iklan kat TV masih ada kempen-kempen sayangi jantung anda. 

Tapi ... tau tak korang sebenarnya penyakit jantung ni ramai wanita daripada lelaki? Jeng ~ jeng ~ jeng~ cuba baca kenyataan yang aku amik dari keratan segmen kesihatan akhbar Utusan Malaysia:

Menurut Pakar Perunding Kardiologi, Datuk Dr. Khoo Kah Lin, yang juga Pengarah Yayasan Jantung Malaysia (YJM), penyakit jantung adalah pembunuh nombor satu di kalangan wanita di Malaysia dan di seluruh dunia sejak berpuluh-puluh tahun lamanya. 

Panjang sebenarnya kalau aku nak ulas topik ni cuma aku nak kongsi dengan semua bahawa risiko penyakit jantung ni sama antara lelaki dengan wanita walaupun dalam segmen tu kata wanita lebih berisiko dijangkiti selepas putus haid atau menopaus. Faktor yang menyumbang penyakit jantung ni antaranya obesiti, kolesterol tinggi, hipertensi, pengambilan lemak secara berlebihan, kurang bersenam, dan merokok.

Jom kita sama-sama jaga kesihatan jantung kita mulai dari hari ni jugak. Jaga pemakanan dan banyakkan bersenam. Jangan terlebih bersenam ye ~ ada penyakit jugak tu. Mencegah lebih baik dari mengubati dan jangan lupa sentiasa berdoa kepada Allah agar kita diberi kesihatan yang baik. 

Nak tau lebih lanjut cerita sakit jantung wanita tadi korang boleh klik dekat link ni : 



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...