Saturday, March 26, 2011

:: solat seminggu sekali je? ::

Salam, 

Seringkali kita terdengar dalam tazkirah bila Ustaz kata dah la solat seminggu sekali ~ ... apa maksudnya tu? Mesti semua faham kan ... maksudnya orang zaman sekarang ni yang solat seminggu sekali je ... solat apa? Solat Jumaat  ~ ini lebih kepada sape? Kepada kaum Adam la ... sebab kita ikut Imam Syafie~

Terpanggil aku untuk tulis post ni untuk kita sama-sama jadikan ingatan. Macam-macam alasan orang bagi bab solat ni ... sebenarnya yang wajib tu adalah yang 5 waktu yakni Subuh, Zohor, Asar, Maghrib dan Isyak termasuklah solat Jumaat. Solat Jumaat wajib ditunaikan pada hari Jumaat secara berjemaah.

Hakikat yang kita tengok sekarang ramai yang meninggalkan solat wajib yang 5 tadi tapi bila solat Jumaat pegi pulak. Kenapa ye? Malu sebab takut kantoi ngan orang lain sebab tak solat Jumaat?  Ada pulak tu memang la ke Masjid tapi lepak menyorok ntah kat sudut mana sebab tak nak solat ~ 


Ada pulak yang selang-selang solat Jumaat dia. Sebab yang dia tahu kalau tak solat Jumaat 3 kali berturut-turut Allah akan tutup pintu hati. Memang benar tapi jangan memandai ingat kalau selang-selang takpe. Syaratnya kalau benar-benar ada keuzuran tak boleh nak pegi. Tuntut ilmu bior habis dan faham betul2~ sedangkan solat 5 waktu kalau ditinggalkan kena qada, samalah dengan solat Jumaat. Sakit pun kita kena solat ~ 

Aku pun hanyalah hamba Allah yang penuh dosa. Masih terlalu cetek ilmu di dada. Tiada yang sempurna~ hakikat di atas tentu tidak dinafikan. Ingatan untuk kita bersama. Solat tiang agama . Berdoalah kita agar diberikan keimanan. Jom kita paksa diri untuk berubah. Jangan tinggal solat ~ itulah bekalan untuk akhirat dan benteng kita nak jauhkan diri dari godaan dunia ~

Islam itu mudah, tapi jangan dipermudah-mudahkan ~ :)

1 comment:

  1. wahhh..entry yang sgt bgus..=)
    suka3...!!!
    benda ni dh jd mcm trend kn..solat jmt g tp yg 5 tu tinggal mcm tu je..

    dh klik churp2 budy..klik blk ek..huhu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...