Pages

Tuesday, March 22, 2011

:: hari ini hari air sedunia - 22 mac 2011 ::

Salam,

Aku rasa mesti ramai yang perasan kalau aku kata hari ini, Selasa 22 Mac 2011 adalah hari air sedunia. Ingat tak? Hehehe  ~

Air ... sumber kehidupan yang penting dalam kehidupan kita. Terdiri daripada molekul kimia H2O dimana ada dua atom Hidrogen dan 1 atom Oksigen bila bercampur maka itulah yang kita sebut sebagai air dan bentuknya adalah cecair.  Sifat air yang yang neutral tidak berwarna, tiada rasa dan tidak berbau. Tapi kalau air laut tu masin la jugak.

Hari air sedunia disambut sebagai usaha untuk menarik perhatian untuk seluruh penduduk dunia akan kepentingan sumber air bersih dan mengajak kita semua untuk memelihara sumber-sumber air yang ada. Maklumlah kat Malaysia sekarang ni pun dah banyak sangat sungai yang tercemar dan mungkin satu hari nanti generasi akan datang susah nak dapatkan air bersih.

Tema sambutan hari air sedunia tahun ni adalah 'Water for Cities Responding to the Urban Challenge' dan Malaysia jugak menyambut sambutan ni cuma disambut lebih awal di Pekan River Front, Pahang pada 12 Mac yang lepas. Kalau nak tahu lebih lanjut pasal hari air sedunia boleh klik link ni http://www.worldwaterday.org/ dan macam-macam info kita boleh dapat. 

Dalam Khutbah Jumaat yang lepas kat Masjid Negara juga menceritakan tentang air. Korang boleh klik kat link ni http://rudyson7.blogspot.com/2011/03/mensyukuri-nikmat-air.html  atau search je dalam blog aku ni. Jom kita sama-sama memelihara kebersihan sumber air di negara kita ni. Air yang bersih juga adalah asas kepada kesihatan yang baik.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...