Saturday, March 19, 2011

:: hikayat merong mahawangsa ~ memang antarabangsa ::

Salam, 

Mungkin aku sedikit lewat kalau nak komen pasal filem melayu yang tengah meletup kat panggung wayang sekarang ni yakni Hikayat Merong Mahawangsa. Aku baru tengok tadi daaa ~ hihihi ~ Pertama sekali aku nak ucapkan TAHNIAH kepada KRU sebab dapat menghasilkan sebuah filem yang hebat. 

Filem Merong Mahawangsa ni memang seronok untuk ditonton tambah pulak ia merupakan salah satu cerita sejarah negeri Kedah pada zaman dulu. Berbalik kepada jalan cerita yang ditonjolkan tiada apa yang berbeza dengan filem-filem epik yang lain sebab ia lebih berdasarkan buku dan jalan cerita itu memang sudah sedia ada. 

Sikit je komen daripada aku tentang filem ni sebab macam yang kita tahu KRU antara pengeluar filem kat Malaysia ni yang banyak guna teknik Computer Generated Imageries (CGI) dan kesan visual. Kawan kepada kawan aku kata filem ni sama je macam Cicakman tapi aku tak percaya la sebab tengok trailer pun dah dapat pikat nak tengok filem ni.Teknik CGI dalam filem ni lebih baik berbanding filem Cicakman cuma ada jugak babak yang menampakkan kesan CGI tu.

Seperti yang aku jangkakan, sama macam dalam filem Magika, sedikit sebanyak babak-babak dalam kedua-dua filem ni boleh dikatakan diambil ilham daripada filem-filem negara lain termasuk filem epik dan komedi. Aku ni bila tengok filem kadang-kadang ingat je mana babak yang best. Ada jugak babak yang jadi gelap atau kabur sikit sebab teknik CGI. Tapi itu semua tak jadi masalah sebab citer tetap best!

Dalam berita akhbar yang ditulis sebelum filem ni released kat panggung, KRU dah promote filem ni dekat Pasaran Filem Eropah (EFM) Februari lepas dan ramai pengedar filem dah tempah untuk tayangkan kat negara dorang. Filem ni memang layak ke persada antarabangsa walaupun kos penghasilannya amat minimum.

Secara keseluruhannya filem ni adalah antara filem terbaik Malaysia yang wajib ditonton oleh semua. Aku rasa nak pegi tengok lagi sekali la sebab banyak ayat-ayat dalam cerita ni seronok bila didengar. Kepada semua di luar sana ... jom kita menonton Hikayat Merong Mahawangsa ~ Tahniah KRU!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...